Brev:
Lang flyvetur og jetlag
4. august 2009
Alder:
9 mdr.
Lang flyvetur og jetlag
Hej Helen,
Min mand har lige spurgt, om jeg ikke vil med, når han skal en uge til Los Angeles ifm sit arbejde i starten af 2010. Jeg synes, det lyder fantastisk! Men jeg kom så lige til at tænke på, at vi jo forresten også har en lille dreng...:-) Han er næsten 9 mdr nu og vil til den tid være 15-16 mdr.
Jeg tænker, at selvfølgelig kan det lade sig gøre at have ham med, men det skulle jo gerne være en fornøjelse for os alle tre at være afsted. Det er jo en meget lang flyvetur selv for os voksne, så det vil sikkert føles endnu længere for ham. Han er - og har altid været - meget aktiv (han rejser sig nu op ved ALT og går langs møblerne). Er naturligvis svært at forudsige, hvordan han vil tage sådan en flyvetur et halvt år ude i fremtiden, men har du noget generelt råd mht at tage et 15-16 mdr gammelt barn med ud på en så lang flyvetur? Er det synd, eller er det ok?
Jeg tænker også, at det nok kan blive et problem, at der bliver byttet om på dag og nat (jeg mener, tidsforskellen er 10 timer). Vores søn har heldigvis altid været god til at sove. Han sover nu ca 1½ time formiddag og 1½ time eftermiddag i sin barnevogn. Han bliver lagt i seng ca 19.30 om aftenen og sover ca til kl. 5, hvor han vågner, jeg ammer og tager ham med ind i vores seng, hvor han sover lidt videre. Han lægger sig faktisk altid til at sove med det samme, når han bliver puttet i sin seng eller i barnevognen. Men hvordan vil sådan en uge, hvor der er vendt op og ned på dag og nat mon påvirke hans søvn? Vi andre vil selvfølgelig også være påvirkede af jetlag, og da vi kun skal være væk ca en uge, vil vi knap nok nå at komme rigtigt ind i den anden rytme, inden vi skal hjem igen. Men vil det mon være sådan, at jeg ville skulle tage fri nogen ekstra dage, efter vi kom hjem, for at få ham tilbage til DK-tid? Og vil sådan en tur kunne ødelægge en ellers god søvnrytme for ham?
Det er som sagt ca ½ år ude i fremtiden, og det er ikke for at tage sorgerne/glæderne på forskud, men min mand skal gerne give besked på sit arbejde alledere i næste uge, om der skal bestilles billet til 1, 2 eller 3 personer. Alternativt kunne sønnike blive hjemme og blive passet af bedsteforældre, men jeg synes, det er længe at blive passet i en hel uge, når man kun er 15-16 mdr. Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne med, men det skal ikke være for en hver pris, og det skulle jo gerne være være en dejlig oplevelse for både mor, far og barn.
Med venlig hilsen
Magnus' mor